Culturele Business Case Zomer event

11 juli

Culturele Business Case Zomer event

Leven in de cultuurbrouwerij
Geen zonovergoten terras aan de kade op de Binckhorst. Wel veel leven in de brouwerij/bar van het Haagse biermerk de Kompaan. Wie je 5 juli tegen het lijf kon lopen? Nieuwsgierige mensen van het bedrijfsleven, Rabobank, de culturele en non-profitsector, uit Den Haag en - voor het eerst ook uit - Leidschendam-Voorburg. Voorzien van een schat aan ervaring en bereidheid tot samenwerken. Dit is een plek voor kennismaking, ontmoeting, uitwisseling en verrassing. Hoe kijk je tegen jouw thema,  gesprekspartners en tafelgenoten aan? En dan is er nog de vraag welk biertje van Kompaan je wilt proeven. Wordt het een Kameraad, Bondgenoot, Vrijbuiter, Bloedbroeder, Handlanger of een Badgast? Kompaan bracht overigens zelf ook een case in: gezamenlijke inkoop van kunst en cultuur. Daar proosten we op met een Bondgenoot!

Key note over toezicht
Toezicht in de culturele sector was het onderwerp van key note speaker Ron Soonieus van Camunico. Hij deed onderzoek naar de relatie tussen directie en Raad van Toezicht. Soonieus bespreekt de verschillende verantwoordelijkheden en besturingsmodellen en waarschuwt voor het verschil in focus. Cultuurinstellingen worden gedreven door passie, bestuurders hebben vaak andere motieven. Investeer in de relatie en wees alert op de ontwikkelingsfase van de instelling. Het goede nieuws: instellingen en RvT’s komen dichter bij elkaar. Ook draagt deelname aan de CBC positief bij; het leidt namelijk tot meer synergie.     

Meer studentenleven
Aan één van de tafels gaat het vervolgens over de case studentenstad. Jongerenambassadeur Glenn van Haaster is niet bijster enthousiast over het nachtleven voor de 35.000 Haagse studenten. Wat er aan schort? Hebt u even? Uitgaan door de week is volgens Glenn lastig, vooral op maandag-, dinsdag- en woensdagavond. Het aanbod is gering. Ook weten ze de weg niet en kampt de stad met een negatief imago. De cafés sluiten veel te vroeg en nachtvervoer is ook een probleem. Voor cultuur zijn studenten moeilijk te porren. Bekende namen, de Parade, PIP en de manier waarop het CJP cultuur brengt spreken wel aan. Al pratend komen de volgende ideeën voorbij. Een nieuwe club voor studenten zou een aanwinst zijn. De gemeente zou soepeler moeten zijn met vergunningen. En vraag vooral de studenten zelf wat ze willen zien in het theater. Dit biedt kansen!

Tijdens de nazit vloeit de pils rijkelijk en wordt er getoast op vier jaar CBC, die een nieuwe fase ingaat. Op weg naar nog betere verdienmodellen en innovatieve cases. De rode draad: keep your friends close. En laat dat nou net het motto van de Kompaan zijn.

Lees hier meer over de Culturele Business Case.

Vraag, opmerking of suggestie?

Neem gerust contact met ons op.

Lange Houtstraat 26
2511 CW Den Haag
Telefoon: 06-21 17 52 31
E-mail: info@binnenstad-denhaag.nl

Privacy Statement

Nieuwsbrief

Social Media