Gastvrijheid kans voor binnenstad

3 januari

Gastvrijheid kans voor binnenstad

Opiniestuk Ad Dekkers in AD Haagsche Courant

Ondernemers, pandeigenaren en bewoners, verenigd in de Stichting Binnenstad, werken al meer dan 15 jaar samen met de gemeente Den Haag aan de Haagse binnenstad. De gezamenlijke visie, de langjarige, consequente aanpak en samenwerking hebben de binnenstad gemaakt tot een kwaliteitsplek waar men wil ondernemen, investeren, studeren, wonen en werken. Waar bewoner en bezoeker genieten van het diverse winkelaanbod, van de grote verscheidenheid aan terrassen en restaurants of van een bezoek aan de vele culturele parels die de binnenstad rijk is.

De resultaten zijn positief. Het aantal inwoners en woningen ontwikkelt zich richting doelstelling, de waardering voor de binnenstad stijgt, het aantal bezoeken en de verblijfsduur beginnen te herstellen. Maar het kan en moet nog beter. De binnenstad is nooit af. De steeds sneller veranderende vraag, het grote economische belang en de veranderende functie van binnensteden zijn de nieuwe uitdagingen voor deze publiek-private aanpak.

De samenwerkende partijen hebben een duidelijke ambitie toegevoegd: De Haagse binnenstad moet gaan behoren tot de top van gastvrije binnensteden. Door uit gaan van de drie G’s: Gemak, Genot en Gewin voor de gebruikers van de binnenstad, zullen meer bewoners, ondernemers, toeristen en bezoekers naar de Haagse binnenstad komen én langer verblijven.

Gastvrijheid is uitgangspunt bij inrichting en onderhoud van de openbare ruimte. Het gastvrijheidsimago van de bereikbaarheid van de binnenstad en de bekendheid van duizenden bewaakte, overdekte, gratis fietsstallingsplekken moet worden verbeterd. Het bereikbaarheidsimago met het openbaar vervoer en de fiets is uitstekend. Geheel ten onrechte wordt de bereikbaarheid van de binnenstad per auto onvoldoende gewaardeerd. Vanaf de Utrechtsebaan kan je via twéé verkeerslichten de parkeergarage Grote Marktstraat in het hart van de binnenstad bereiken!

Het faciliteren van wonen in de binnenstad kan gastvrij door te in te zetten op onder andere zorg, onderwijs en groen in de buurt. Naast funshoppen, blijken het gevarieerde horeca- en cultuuraanbod, alsmede de nabijheid van het strand, belangrijke redenen voor een bezoek aan Den Haag.  Na de investeringen in en rondom de Grote Markstraat gaat de aandacht nu naar het noordelijk deel van de binnenstad, tussen Hofkwartier en Denneweg. Om het aanbod te versterken is er gekozen om bij het aantrekken en invullen van retail- en horeca functies in het bijzonder te richten op lokale ondernemers en winkels in het luxe segment. Het vrijkomen van de Amerikaanse Ambassade, wordt aangegrepen om de ontwikkeling van een Museumkwartier mogelijk te maken.

De toename van het toerisme zal ondersteund moeten worden door een ruim aanbod aan diverse hotelfaciliteiten. Er wordt ingezet op het stimuleren van gastvrije ervaringen in horeca, winkels en musea. De onlangs uitgebrachte Horecavisie wil een groter gevoel van gastvrijheid en langere verblijfsduur bewerkstelligen.

De manier waarop er al meer dan 15 jaar publiek-privaat wordt samengewerkt aan de binnenstad van Den Haag is een degelijk fundament voor het verder bouwen aan de Haagse binnenstad. Met de ambitie om onderscheidend te zijn als  binnenstad die zijn bezoekers gastvrij onthaalt en een thuis is voor zijn bewoners.

Iedereen kan een gastvrije ambassadeur van de binnenstad zijn. Misschien lijkt het moeilijk waar te beginnen, maar dat is het niet. Complimenteer bijvoorbeeld als leidinggevende je medewerkers over het aantal klanten, gasten of bezoekers en de omzet, vooral ook over de prima service die verleend is. Of spreek bezoekers met een kaart in de hand aan om te vragen of je de weg kan wijzen. Dit soort  ervaringen blijft zeker bij en maakt bezoekers op hun beurt ook weer tot ambassadeur.

De Haagse binnenstad verdient veel ambassadeurs.

Vraag, opmerking of suggestie?

Neem gerust contact met ons op.

Lange Houtstraat 26
2511 CW Den Haag
Telefoon: 06-21 17 52 31
E-mail: info@binnenstad-denhaag.nl

Privacy Statement

Nieuwsbrief

Social Media