De mensen van het Museumkwartier - Aafke Boerma -

31 augustus

De mensen van het Museumkwartier - Aafke Boerma -

Baron Van Westreenen van Tiellandt was een excentrieke man: groot fan van het geschreven woord, hondenliefhebber en fervent verzamelaar van boeken, kunst & curiosa en voorwerpen uit de Griekse, Romeinse en Egyptische oudheid. Na zijn dood liet hij de collectie na aan de staat, op voorwaarde dat die in zijn huis een museum vestigde. Museum Meermanno | Huis van het boek is een pareltje aan de rand van het Museumkwartier en Aafke Boerma is er verantwoordelijk voor de communicatie.

Op deze prachtige dag is het goed toeven bij het museum, voor ons interview ontmoet ik Aafke in de tuin. Als we een rondje maken, zie ik achterin bij het Koetshuis drie kleine graven liggen. “De hondjes waren favoriet bij de baron. Hij was ook enig kind en heeft hier bijna zijn hele volwassen leven alleen gewoond met zijn personeel. Hij heeft schilderijen van zijn hondjes laten maken, schreef er gedichten over en organiseerde echte begrafenissen voor de hondjes als ze overleden”, legt Aafke uit. De toon is meteen gezet, dit bezoek aan Museum Meermanno wordt zeker bijzonder.


Een niche tot leven wekken
Meermanno is een museum met een machtige collectie boeken en handschriften, maar pas als je er geweest bent weet je echt hoe leuk het er is. En dat is meteen Aafke’s grootste uitdaging: “Ik realiseer me echt dat een boekenmuseum een niche is. Daarom probeer ik ons verhaal zoveel mogelijk bekend te maken, naar buiten te gaan en het te vertellen. Als mensen eenmaal binnen zijn vinden ze het geweldig, maar ze moeten eerst die drempel over.”

Het leuke is dat er daarom vanuit het museum zoveel meer gebeurt met de collectie dan je voor mogelijk kunt houden. Sinds Aafke bij het museum werkt – nu zo’n 16 jaar – is er veel veranderd: “We hebben een lift laten maken en de zolder is omgebouwd tot Scriptorium en drukkerij. Daar kun je geheel in stijl in een monnikspij leren hoe je met een ganzenveer moet schrijven. Ook hebben we een drukkerij waar je zelf kunt drukken, een linosnede kunt maken, of papier scheppen. Op die manier leer je alle stadia en aspecten van het maken van een boek kennen. Zo kunnen brengen we de historische collectie tot leven. Het is namelijk veel leuker om het zelf te doen. Het blijft veel meer bij dan wanneer je het alleen maar vertelt.”

Ook is er sinds 2 jaar een groep drukkers, waaronder de bekende vormgever Karel Treebus, die iedere zondagmiddag de drukkerij vrijwillig bemand. Zij staan aan de pers, zodat bezoekers zelf kunnen leren drukken.

Wie echter alleen maar boeken verwacht bij Meermanno, doet het museum te kort. De baron had een eclectische smaak en hoewel hij bij leven en welzijn nauwelijks iemand toeliet bij zijn schatten, kun je zijn verzameling nu in alle glorie bewonderen. Die bestaat onder andere uit voorwerpen uit de oudheden, familieportretten en reissouvenirs. Aafke: “De Baron was een van de eersten die aan het begin van de 19e eeuw begon met het verzamelen van middeleeuwse paneelschilderingen van Maria. Hij zag daar al vroeg de waarde van in.” 


De betekenis van het boek
Door buiten het boek te treden, kan Aafke bij Meermanno juist van een afstandje kijken naar de ontwikkeling van het medium. “Wij focussen meer en meer op de vraag wat de betekenis van het boek nu is. We kijken naar de ontwikkelingen, naar de toekomst en zo duiken we de collectie weer in.” Dat levert bijzondere tentoonstellingen op, zoals de huidige samenwerking met de KABK waarvoor studenten Grafisch Ontwerp aan de slag gingen met 6 boeken over de parlementaire democratie. Zo kijken ze vanuit het heden terug naar het verleden.

Aafke vertelt over de collectie: “Wat er ook gebeurt: het boek blijft iets waardevols en intiems voor veel mensen.” Daarom vindt Aafke het ook zo fijn om van groepen te horen dat ze het leuk hebben gehad in het museum. Ze legt uit hoe belangrijk zij het vindt om deze groepen mensen bij het museum te kunnen blijven betrekken. Als Aafke daarover vertelt, zie je hoeveel plezier ze heeft in haar werk. “Ik hou van boeken, dat is duidelijk. Toen ik destijds deze vacature langs zag komen, dacht ik ook meteen: Wat lijkt me dat geweldig!”


Buiten je eigen kader werken
Een nieuwe uitdaging voor Aafke ligt in de samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek, waarmee Museum Meermanno samen het Huis van het Boek vormt. En ze heeft er zin in: “Met die samenwerking zijn we ook betrokken bij de stelseltaken voor de openbare bibliotheken. Dat geeft ons de mogelijkheid om het bereik enorm uit te breiden. Zo zitten we ineens vanuit dat intieme huis in OB’s door het hele land.”

In 2015 startte deze samenwerking met een tentoonstelling van Fiep Westendorp in ruim 85 bibliotheken. “Mensen die hier naartoe komen, kiezen daarvoor. In de bieb zijn mensen met hele andere dingen bezig. In de bibliotheken komt een heel gemêleerd publiek en daar gaan wij kleine tentoonstellingen voor maken. Een soort keuzemenu waar de wijkbieb dan dingen uit kan kiezen die daar passen. Dan is het niet langer ‘welkom in ons huis,’ dan benaderen we mensen op de plekken waar ze al zijn.”


Meermanno en het Museumkwartier
Aafke is enthousiast over de ontwikkelingen in het Museumkwartier en maar al te blij om er met Museum Meermanno deel van uit te kunnen maken. Tijdens ons gesprek benadrukt Aafke daarom ook de voordelen van betere routing richting het hele kwartier: “We zitten wel vlak bij het Centraal Station, maar er is daar nog veel nodig in de inrichting om te zorgen dat mensen deze kant op komen.”

 

Tekst: Susanne Eskens
Foto: Annemieke van der Togt

 

 

Vraag, opmerking of suggestie?

Neem gerust contact met ons op.

Lange Voorhout 15

2514 EA Den Haag

 


Telefoon: 06-21 17 52 31
E-mail: info@binnenstad-denhaag.nl

Privacy Statement

KvK 41157470

Nieuwsbrief

Social Media